Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 2 de juny del 2025

FIRA DEL VAPOR DE SANT VICENÇ DE CASTELLET

 No ho sabia, però un poble del terme mig del llobregat feia la festa en homenatge als

temps del vapor de carbó mes amorós i encantador que mai s´ha fet pels racons

oblidats del que van ser fàbriques i gents trebatlladores del tèxtil i el seu temps.

Tot al costat del Llobregat, el riu amb més fàbriques de vapor instal.lades del món.



No ho sabia, però SANT VICENÇ DE CASTELLET dedica, aquesta va ser la 17ª ed,

al maig - principis de juny, els seus diners públics i esforços voluntariosos a 

homenatjar altres temps de feina i treball diferents, de jornades feineres de + de 10 

hores, d´arribada del llum elèctric, de passat de colònia industrial, de començament

de cinema mut, d´arribada de ferrocarril, al seu només nomenat com a nucli 

poblacional modern, amb tota la dedicació i homenatge possible.


Els seus veïns es disfressen de modernistes, l´Ajuntament contracta figurants,

músics, colles sardanistes, estris i recursos, per posar al carrer i dotar els seus

veïns d´estris per fer endinsar els visitants en altre món, més pencaire i vitalista

del dia a dia que nosaltres fem.



Els Barons surten de Sant Vicenç en comptades ocasions, i la comarcal n’és una d’elles,




Una gran odisea de bon rotllet i posada en escena de les glòries d´aquells temps

principis de segle passat, aquesta edició 2025, dedicada a recordar la figura de la

MARINA TORRES, actriu del cinema mut a Bcn i nascuda a Sant Vicenç de Castellet.


Altres anys ha estat el ferrocarril i la seva arribada a Sant Vicenç el 1859, els balls

populars típics de l´època, el ganxo o excusa per atiar la festa, i tot el decorat, 

boat i llegenda s´ha fet al voltant del tema escolllit.


Heu d´anar-hi, viure el que es un poblet petit, gaudir de les seves gents, de l´ambientació,

del caloret de muntanya, i la passejada pel lloc ple de patrimoni i història, gaudireu 

si us deixeu emportar per l´anyorança, del sentiment de com es vivia antigament en

pobles de treballadores del fil esforçades, d´enramades pel Corpus, de corals de Clavé, 

de vida comunal empàtica, de fum de carbó i veïnatge a flor de pell.


Jo vaig passejar pel c. Gran, recollir info a l´stand de l´Ajuntament a la pl. major,

acompanyar la rua final, gaudir de la música de la banda de jazz de capçalera, veure

les tartanes plenes de nens passar pel mig de la feria, gaudir del duo de música en 

directe que recordava música de blues amb bona veu femenina, prendre una 

cervesa a la fresca, veure per dins l´ antic cinema de St Vicenç, admirar meravellosos

vestits d´època, propis de concurs de costureres d´edat mitjana, veure ballar 

sardanes, mestissar amb gents de tot arreu, i passar per davant de la fàbrica Balet.







el elenco de veïns participants.



Un record propi, doncs, el dia de la projecció del curt rodat durant la festa del 2025,

al cinema antic de "El Coro", en que una Agustina d´Aragó pròpia lluitava amb els 

francesos mentre la gent que hi va participar al rodatge, tots ells veïns igualment, reien

de les seves imatges singulars i ridicules, divertint-se metre feien el que es història 

de Sant vicenç de Castellet ja mateix, GRÀCIES per un dia tan maco!!





https://www.arquitecturamodernista.cat/obres/es/sant-vicenc-de-castellet/tots/torre-d-en-bernat-angel-vila-llonch

dimecres, 23 d’abril del 2025

MUSEU FERROCARRIL MORA LA NOVA

Feia temps que volia visitar el fons museístic que integra el famós MUSEU DEL FERROCARRIL de MORA "LA NOVA", no confondre amb la de "L´EBRE", situada a l´altre banda del riu, famosa per ser lloc de desembarcament de la tropa republicana pujant cap a Pàndols.

 Mora la Nova era punt a meitat de camí en la pujada de tren des de Barcelona a Saragossa de la cia MZA, després RENFE, fins als anys 50´s amb ús de locomotores de vapor, i lloc també de repa ració, canvi i desballestament, o sigui, una estació important en tota la xarxa ferroviaria espanyola, encara que avui tan sols sigui una estació infrautilitzada de la R-15. 


 Ara l´estació s´ha guanyat l´honor de poder ser lloc de trobada i mostra pels amants de la història ferroviaria, de gran part del fons de locomotores antigues i vagons del que ja no pot fer servir RENFE, per ser material anticuat. 

 Locomotores de vapor, eléctriques i diesel integren el fons restaurat amb cura i amb feina feta per voluntaris i antics treballadors, que encara volen seguir vivint de records i el que va ser el seu antic treball. 

 Quan arribes al lloc, sembla que el lloc estigui oblidat de la ma de Deu, però quan hi entres dues coses criden l´atenció, la primera es que encara té una cafeteria oberta a la gent que ha de passer hores esperant que arribi el seu tren de molt bona qualitat, i l´altre la majestuositat de les seves antigues ins- tal.lacions.Feia temps que volia visitar el fons museístic que integra el famós MUSEU DEL FERROCARRIL de MORA "LA NOVA", no confondre amb la de "L´EBRE", situada a l´altre banda del riu, famosa per ser lloc de desembarcament de la tropa republicana pujant cap a Pàndols.

  

linia antiga de la MZA que unia Bcn i Saragossa passant per Reus


antic calaix de bitllets de cartró, cada bitllet és per un tipus de viatger i llarg o curt termini


La visita preparada i el dia van ser propicis, un Divendres Sant, perquè tot estigués rodejat d´un bon rotllet magnífic. 

El Paco va ser el nostre guia, antica maquinista de RENFE, assabentat de la història que ens explicava. 

De tot el que vaig aprendre, el més important són les casualitats i troballes que vaig poder mirar amb els meus propis ulls, del seu fons de patrimoni industrial, com sempre mal pagat per les autoritats responsables, tirant pedres enfora dels diners que s´haurien de gastar per conservar la nostra història, us faig cinc cèntims...... 

1.- locomotores MIKADO impressionants de 1.200 tonelades fabri- cades per la MAQUINISTA      TERRESTRE I MARITIMA 



famosa foto de LA MAQUINISTA TERRESTRE A SANT ADREU



2.- un automotor de la línia Puebla de Hijar-Tortosa d´al.lumini 










3.- jardineres i tramvias de Bcn, cremats però per restaurar completament. 




4.- la "Cuco", una locomotora que va donar servei a la linia Mataró- Bcn


5.- una filera de vagons del funicular de Vallvidrera. 



6.- vagó FGC, completament restaurat de la línia que va promoure el Sr. Pearson per abastir la zona de Mirasol fins a Terrassa de l´altre bande de Collserola a Bcn. 






7.- una locomotora de la linia d´OLOT a GIRONA






















 









dimarts, 25 de febrer del 2025

CASTELL DE SANTA FLORENTINA





Catalunya sempre ha demanat els seus drets otorgats o aconseguits a a força de lluïta, i un d´aquests es el que per honor i dret sempre s´ens han negat equivocadament, el de tenir una identitat pròpia. 

 En el cas de Canet i el castell de SANTA FLORENTINA es tradueix en el sentit que després que Ramon Borrell, compte de Barcelona, concedeix dret als senyors feudals de FERRER I CANET per construïr "casa forta" i segregar el poble de Sant Iscle del propi futur poble de Canet, es comença a teixir una nova història de cultura pròpia catalana. 

 La seva història feudal i fortificada al costat del mar és la història de noves nissagues catalana que van heretant terres una rera l´altre. Els PEGUERA, ESPENÓ I MUNTANER, nissaga d´arquitectes i editors que acavà d´enriquir la història d´aquest poble mariner i ordidor. 

 Al mateix castel queden records d´aquesta lluïta de reconeixement adosats als seus paraments. 

 -les figures de sobre la xemeneia del menjador d´estiu, que recorden la concessió del títol de vila a Canet. 

 -Els lleons de l´entrada que recorden la visita reial d´Alfons XIII el 1913. 




llit ocupat pel monarca el 1911 convidat per
                                                                                        en Ramon Muntaner


 -Els diners invertits per la nissaga MUNTANER en reconstruïr el castell el 1899 per Ramon Muntaner, prop. i Lluis Domènech i Muntaner, arq. 

 -la compra i trasllat des de Lleida del claustre de "El Tallat". 

 -la contractació dels grans artistes modernistes que van ornar les façanes i interiors del modernisme català. 

exemples. 

 CARLES FLOTATS
obra (copiat de la Wikipedia)

Obres

[modifica]
  • Bust del Dr. Pi i Molist (Barcelona).
  • Relleus de la Vida de Sant Ignasi de Loiola (1915-1918) a la Cova de Sant Ignasi de Manresa, basats en dibuixos de M. Coronas
  • Coveta de l'Església de la Societat de Jesús (Manresa, Barcelona).
  • Panteons de les famílies Jorbá, Devant i Alter, en el Cementiri de Manresa, Barcelona.
  • Àngel monumental de l'entrada del Cementiri de Manresa.
  • Monument a Jacint VerdaguerMonestir de Montserrat (Barcelona).
  • Gàrgoles del Castell de Santa Florentina (Canet de Mar, Barcelona).
  • San Ignasi de Loiola, Església del Sagrat Cor (Jesuïtes, Barcelona).
  • San Francesc Xavier, Església del Sagrat Cor (Jesuïtes, Barcelona).
  • Immaculada Concepció, Església del Sagrat Cor (Jesuïtes, Barcelona).
  • Immaculada Concepció, Església de Santa Maria de la Seu (Manresa, Barcelona).
  • Immaculada Concepció, Capella de les Germanetes dels Pobres (Manresa, Barcelona).
  • Immaculada Concepció, Església de Canet de Mar (Barcelona), 1949.
  • Santa Bernardette, Claustre de la Catedral de Barcelona.
  • Crist Rei, Institut Químic de Sarrià, Barcelona.
  • Verge Blanca dels Pirineus, Església del Mercadal (Girona).
  • Estació del Viacrucis del Monestir de Montserrat (Barcelona).
  • Sant Ignasi de Loiola, Església de Santo Domingo (Múrcia).
  • Santíssim Crist de la Victòria, Església de Nostra Senyora de Betlem (CrevillentAlacant), 1941.
  • Santíssim Crist de l'Agonia, Cofradia Marraja, Cartagena, 1942.
 
ANTONI SAMARRA



 PAUL CLAUDI RUBINAT 





 ESTUDI MASSANA CERES 

 JOAQUIM ROURA 





 MIQUEL BLAY

CRIPTA castell i escultures corresponents
https://www.arquitecturamodernista.cat/obres/es/canet-de-mar/tots/castell-de-santa-florentina-ramon-de-montaner-vila

 (copiat de la Wikipedia)

Monumentos

[editar]

JOSEP PUJOL