Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 13 de març de 2016

Masia Freixa de Terrassa.

Situació



gracies a les fotos que va fer la NURIA


https://www.google.es/maps/place/Terrassa,+Barcelona/@41.5628477,2.0036939,200m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x12a492e820fabbfd:0xab0d33c5f2c73098!6m1!1e1

L´antiga fàbrica va servir per bastir la nova casa dels industrials tèxtils que no la van acabar de posar en marxa, transformant la nau industrial, que va ser encarregada a l´ arquitecte Lluis Muncunill, i que va definir, de forma molt creativa, un nou espai nou amb voltes d´inspiració industrial, parets encalades recobertes de mosaic i ceràmica per usos més doméstics, i fusta noble que definís uns espais interiors acollidors. (any 1907).



  



Tipologia,  nau d´uns 30 metres de llargada amb una amplada de 10 metres, uns 300 m2,

Orientació, de la seguent manera: la part noble orientada a l´est en una de les parets curtes protegides amb finestral cobert amb zelosia, la part de magatzem i menjador a l´oest, i les façanes llargues, postisses, que donen aixopluc a les diferents petites cambres auxiliars unides per un passadís longitudinal, d´uns 2 metres d´amplada que uneix el despatx amb el menjador al costat curt oest, just a l´altra banda.






Façanes, les façanes de la masia Freixa van ser pensades com a parets afegides a les de mahó de la construcció fabril original, encalades, amb grans obertures en arc parabòlic i amb una gran sona porticada, d´un metre i mig d´amplada, medint des de façana a peus dels arcs, per protegir de l´isolació sud i oest, en aquesta banda deixant una mica més d´espai, per donar servei a la gran entrada d´aquest costat.  Just en l´entrada principal, costat nord, la porta es cobreix amb un altre portic més ampli que protegeix l´àmpit.





Sostres, lo més destacat de l´obra, tot el complex esta cobert amb volta de maó en diferents seccions, sustentat per pilars i vigues de fusta a l´interior..., total, 3 al costat est i 3 al costat oest, fetes amb maó pla i recobert de  ciment amb formes creatives a l´exterior, totes les teulades estàni cobertes de retalls de vidre com si d´un mosaic es tractés, amb el motiu de reflectir la irradiació solar, creant un contrast entre el gris del ciment i el blanc de l´arrebosat molt estètic.   La zona noble i el dipòsit d´aigua d´un costat, la part del centre amb les dues plantes afegides, el sostre del pòrtic principal, i l´arc que cobreix l´arc paràbolic de l´entrada oest funcionen amb dimensions diferents, amb lòbuls més sobresortints, i encontre de linies d´intersecció més estudiades.



volta de maó pla al Vapor Aymerich


Alçades,  just al centre de l´antiga nau fabril, s´hi van afegir dos plantes per servei de cuina, cambra de jocs, per la nombrosa prole de l´industrial  Josep  Freixa i Argemí,  i dormitori secundari.  A la part est també s´hi va afegir un pis més.




Curiositats. Glorieta paret costat est, que dona un final més acabat i adient a la part amb més llum, terra dur retallat al voltant de l´edificació, minaret decoratiu cantonada nord-est, amb escala de caracol central, jardí de  Rafael Benet i Vancells al voltant amb inspiració sobre la llegenda de Sant Jordi. mosaic de ceràmica als arrambadors exteriors, balconades de ferro a les cantonades del tercer pis central.





Interiors, destaquen els treballs en fusta noble, no sabria dir si caoba o pi melis vernissat, per les tapa-obertures internes i palo-santo pel mobiliari que encara es conserva al rebedor.  La part més lluida podria dir-se que són els acabats de frontisses de ferro, amb forma de papallona per mobles i portes, i detalls de construcció en finestres i portes.  Les finestres de la part est tenen porticons de tancament en guillotina, moguts per corriola vertical i politja, que tenen tres posicions d´obertura amb frontissa de seguretat transversal que pot anar anclant-se segons es puja.  Els ponts tèrmics interiors es trenquen amb zelosia exterior, fulles de vidre mitges d´una cara amb marc obrible, o porta de fusta en el cas d´abertures fins al terra, i porticons de fusta que no tanquen com es habitual en forma de fulles dobles de llibre, sino que es mouen per guia lateral, i  s´uneixen en el centre fent servir una junta de barril, molt ben estudiat per l´època, encara no es coneixia la goma i la càmara d´aire en els finestrals moderns.


finestres despatx i politges als extrems per accionar
en modo "guillotina"











El detall del moble central del passadís amb una porta amagada que dona a una petita cambra està molt aconseguit, i els radiadors i cambres sanitaries són molt modernes per l`època.

-El serraller Pau Bros executa part dels treballs en ferro dissenyats per l'ebanista Pere Sabater a qui també Muncunill confía alguns dels mobles de l'nterior de la Masia.

-El guixaire Jeroni Aldabó és l'autor dels treballs en guix que decoren el sostre de les sales nobles.

-Del fuster Pere Grau Mach és l'acurada fusteria interior que podem veure en portes i finestres de vores arrodonides.

-Destaca a també, el mosaic de paviment hidráulic a l'interior i a l'exterior, l'arrimador blanc de cerámica segons disseny de Lluís Muncunill i realitzat per la firma Pujol i Bausis, d'Esplugues de Llobregat.

Modificacions posteriors, acabant sent, ara en altre ubicació, Escola de Música Municipal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

pots deixar el teu comentari si vols!!