Aprofitant la benentesa de l´opertura de portes a molts edificis, quasi mai visitables de BCN, per la diada del 48h Open House, he dedicat aquest cap de setmana a fer fotografies que tenia aparcades al calaix de les imatges desitjades.
Edificis que tanquen els caps de setmana o que si no és amb visita programada no es poden veure per dins, amb molta història de barri i valor simbòlic a la vida de BCN (la casa d´aigues de la Trinitat Nova, les fàbriques tèxtils de la ciutat reconvertides en edificis culturals, empresarials ó educatius, refugis antiaeris, edificis del poble i edificis i cases privades amb gran valor estètic), juntament amb edificis moderns amb qualitat energètica.
Vaig començar pel museu Palmero, museu de pintura a Sant Genís del Agudells, d´un dels més grans mestres de pintura de retrats a l´estil dels grans mestres castellans del segle d´Or, que resten a Espanya, la saga Palmero, avi, fill i net, encara treballen en aquest estudi, sito en la Torre del segle XV, que va tenir al seu segle visitants il.lustres, com el mateix Serrallonga, i amos importants com un dels ministres del primer govern sortit de la Pepa, al 1800.
Un museu molt proper a casa meva que volia descobrir i admirar des de fa temps.
Diumenge vaig reprendre la visita per BCN amb la companyia d´un grupet d´entusiastes amics de la pàgina uolala.com, 8 persones en total, que vam anar reseguint una ruta pel 22@, planificada per l´amic Nico, amant dels edificis amb consideració d´estalvi energètic, i que no vam poder completar del tot per les llargues cues.
La visita al PRBB i al CMT, va resultar prou interessant, en la segona visita vaig poder veure com quedarà la plaça del HUB de disseny quan s´inauguri properament des del seu terrat, i la recuperació d´una de les naus fabrils de Can Tiana (La fàbrica José Canela e Hijos, antic Can Tiana, es va construir entre 1898 i 1914 i es dedicava a la producció de maquinaria tèxtil i de gèneres de punt. Avui alberga l’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, IL·3, després d’una reforma feta el 1996 per Jordi Seguró).
El PRBB mereix menció apart, un hospital de recerca modern, amb tot el glamour de ser capdavanter en la investigació del genoma humà, que alberga diariament una plantilla de 1400 persones, i a on 2/3 dels residents tenen menys de 35 anys, i que ja ha quedat petit.
Per acavar, la joia de les joies, el Pavelló de la República del 37, que he estat cuidant de veure fa anys i que per fi se m´ofereix la possibilitat de poder entrar lliurement, un dels monuments memorial democràtic que tenim a Horta, seu de la biblioteca de la República (fons Figueres, i arxiu a on resten els documents portats des de Cervera i deixats pels republicans en el seu exili) pertanyent al CRAI (Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación).
Un voluntari ben informat a més ha posat fil a l´agulla i ens ha ben explicat la seva història, que us resumiré en imatges al final de l´article, la seva importància a dintre de la història de les Exposicions Universals, la seva significació com a contenidor arquitectònic dissenyat pel GATEPAC, i el seu relevant material
d´exposició a l´època.
.
visita dissabte 27 d´octubre
MUSEU PALMERO (Torre Figuerola)
segle XV
1ª visita del diumenge 28 d´octubre.
PRBB (Parc de Recerca Biomédica)
|
terrasses PRBB |
explicació responsable relacions públiques al començament
|
sostre auditori i aigua aillant tèrmica |
|
cós central encarat al mar orientació sud -oest |
|
lames-persiana de pi canadenc |
|
tirants que reparteixen el pes del extrem sud al cos central |
|
sostre tècnic, aigua-gas-llum-antiincendis-climatització
segòn passadis extrem |
2ª visita del diumenge
CMT (Comisión del Mercado de Telecomunicaciones)
Arq. estudio Batlle i Roig , 2010
PABELLÓ DE LA REPÚBLICA DEL 37
Arq. reconstrucció 92 Espinet-Ubach//al 37 Josep Lluis Sert i Lluís Lacasa
|
façana posterior |
|
Pabelló Mies fet 9 anys abans a Montjuic |
|
rampa Lecorbusiana admirada per la seva radical crida
al moviment visual i a apreciar la perspectiva del conjunt |
|
pati i escenari des de dalt la rampa |
|
escala carrer Vidal i Barraquer |
|
plànol ORIGINAL planta2 |
|
plànol ORIGINAL planta1 |
|
plànol ORIGINAL planta 0 |
|
recinte Expo al Carrousel a la riba del Sena |
|
Pabelló Soviétic |
|
Pabelló Alemany |
|
construcció pabelló a Paris |
|
pati a la Expo al 37, amb Lorca al fons |
|
Pablo Picasso frente a su obra 'El Guernica' el 12 de julio de 1937, fecha en que se mostró por primera vez, en el Pabellón Español de la Exposición Internacional de París / MAGNUM PHOTOS © DAVID SEYMOUR/MAGNUM PHOTOS |
|
Guernica i font d´Alexander Calder |
|
pati butaques i entrada principal |
|
segell original de Miró |
|
Julio González "La Montserrat"
Font d´Alexander Calder
Picasso. "Cabeza de Boisgeloup" Joan Miró "El Pagés Català en Revolució" |
"Picasso tuvo la participación más extensa de todos los artistas convocados en el pabellón español de 1937. Además de su incónico Guernica, el artista malagueño participó también a través de la realización de grabados y esculturas. De toda la aportación de Picasso para esta exposición internacional lo único que no fue realizado ex profeso para el acontecimiento fueron las esculturas que cedió para los jardines y para la segunda planta. En su mayoria fueron bustos de mujer realizados a principios de los años 30 durante su estancia en la localidad francesa de Boisgeloup, el mismo lugar donde Julio González le enseñó sus avances con la soldadura del hierro. En estas esculturas que Picasso realiza entre 1931 y 1934 hay una preocupación por el volumen y la expresividad, abandonando las premisas pictóricas que tanto habían pesado en su trabajo escultórico anterior. Las generosas dimensiones de estas obras las situaban como las esculturas de mayor tamaño y peso dentro de la producción de Picasso".
(tret del blog)
|
planta primera, obres i escultura |
|
estat actual de la primera planta, Biblioteca República |
|
forat d´escala a on Miró va pintar el seu cuadre
"Pagés Català en Revolució" |
|
refotografia amb la fotografia precedent |
|
Miró en plena feina |
|
posters i panels de la segona planta |
|
poster de la segona planta sobre Euskadi |
"François kollard; en 1937 con motivo de la Exposición Universal de París realiza un reportaje de la misma y entre otras fotografías hace algunas del Pabellón de la República donde aparece el “Guernica” de Picasso y una parte está dedicada a “Euzkadi”. Donde se puede ver entre otras una fotografía de Gernika arrasada por las bombas de los aviones alemanes y así mismo aparece el poema “ La Victoria de Guernica “ de Paul Éluard. En 1950 también en el cortometraje “ Guernica” del cineasta francés Alain Resnais se recitaban entre otros textos y poemas de Éluard el de la “ La Victoria de Guernica “.
(article tret del blog de Juantxoegana)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
pots deixar el teu comentari si vols!!