Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 17 de gener del 2019

la familia Jorba de Manresa



Pere Jorba i Gassó va ser un home nascut a 20 kms de Manresa, Manresà de pura cepa per tant, que va fer-se a si mateix a meitat del segle XIX, i que va instituïr una nissaga de fabricants de tela a la ciutat, amb fàbrica a Calders, colònia des de 1892.

Els principis van ser durs com sempre en un emprenedor, amb la dona, la Teresa Rius, implicada en la venda de la tela que feia el marit en un primer magatzem del carrer Na Bastardes el 1869, abans havia sigut barber a Castellgalí, i d´alla, inquiet ell, va casar i treslladar a la capital de la comarca per fer fortuna en la incipient industria del cotó.

El final del primer periple passa pel local del c. Urgell el 1886 amb el fill gran fent de comercial en fires ambulants, preparant la seva carrera d´empressari al costat del pare.  Dels tretze que va tenir la familia, dels quals només sis arribaren a grans: Joan (1869-1938), Rosa (1871-1910), Pere (1873-1948), Sebastià (1878-1953), Josep (1882-1941) i Encarnació (1884-1903).

Després tenda a la Pl. Major, i més endavant, al cap de més de 20 anys per fi, colònia de cotó de prop de Navarcles.  Una colónia de mes de 200 treballadors que filaven per vendre en magatzems del c. Born, 23 i als grans magatzems de la pl. Sant Domènec del centre de Manresa que van obrir-se després.




La colònia ben preparada, amb capella, botigues i escola, i amb vivendes en blocs de tres plantes, fetes en pedra, unifamiliars i proveïdes de balconades i bona ventilació.

L´expansió comercial de la empressa, en temps que la zona era el cor del batec del fil català, va passar pels magatzems de Barcelona del 1911 al c. del Call, i els famosos magatzems del Portal de l´Angel que van durar fins els 70´s.  També, i a nivell europeu, trobem magatzems de venda a Brussel.les, ciutat a on va tenir tres locals entre 1921 i 1923, aprofitant l´oportunitat de mercat que va deixar el final de la Primera Guerra Mondial.

Les promocions dels MAGATZEMS JORBA eren famoses pel seu lluentor i espectacular originalitat, amb enramades per Corpus, i grans aparadors de vendes de nadal, amb reis mags especials pels nens, i ofertes de tot tipus.

La nisaga acaba amb l´acció del Pere Jorba Vall, fill del Joan Jorba, que no va tenir la visió comercial del pare, però que va saber ampliar l´oferta comercial dels magatzems amb l´incorporació de la venda de mobles.

els anys 80´s la colònia de Calders va tancar per fi, encara que segueix pertanyent a la familia encara que llogada a altres propietaris, tant industrials com particulars.

http://www.memoria.cat/jorba/llocs-i-objectes-relacionats

1 comentari:

  1. També tinc la meva ex de tornada immediatament després de contactar amb el doctor Ogbidi. el meu ex Ray Pascal em va deixar fa un any, em va deixar el cor trencat així, un amic meu em va donar aquest correu electrònic de contacte ogbidihomeofsolution1@gmail.com i whatsapp número +2348052523829. Em vaig posar en contacte amb ell i el meu Ray em va tornar amb molt d'amor. en cas que necessiteu el seu poderós encanteri, també podeu arribar a ell, el 100% segur.

    ResponElimina

pots deixar el teu comentari si vols!!