Avui dia 26 d´octubre acaben les sessions de record sobre la història de l´arribada del metro a Horta en el seu 50-é aniversari.
Van començar per festes del barri a principis de setembre, amb una conferència propiciada pel Sr. Joan
Termes Roig, l´ànima del projecte de record del nostre preuat transport de camí
a Bcn, i acaben el proper divendres dia 28 d´octubre, amb una ruta guiada per
ell mateix, per l´expo que tenim posada a l´aula d´actes de la biblioteca Can
Mariner. La xerrada aquell dia, perquè veieu
el tarannà humà que s´hi han abocat als actes, va convidar el Sr. Ramon Carbó, president de la associació “Andana
Central”, amb el títol “El Metro de Barcelona, el gran desconegut”, va aportar una visió humana del metro i la seva voluntat
d´ajut als ex-treballadors que tenen encara moltes accions que posar en pràctica
per la causa de fer créixer el valor inmaterial dels quasi 90 anys d´història
del trans-suburbà.
curiosa fotografia amb les vies volades sobre el forat del metro a la zona de "els 15" |
coberta del tunel al seu pas per davant de l´antiga seu de l´Ajuntament del barri |
baixada i accés al metro a la pl. Eivissa |
c. Tajo |
respirador davant de l´ambulatori |
estació de Sagrera, vestíbul linia 1 |
estació de Vilapicina, sentit Virrei Amat, any 59 |
Va continuar amb les dues expos que posaven prova gràfica de les obres i la gran cicatriu que van obrir les obres als nostres carrers als anys 60´s, una la de la biblioteca Can Mariner, i l´altre al Centre Cívic Matas i Ramis. La primera més focalitzada en les que van tenir com escenaris el propis carrers d´Horta, i la segona més en general, amb material cedit per la Fundació TMB, amb palanques de comandament, plaques record i maquinària expendedora, a més del famós vial que va desenterrar l´arranjament de la plaça Eivissa fa tres anys i mig, i que feia servir el nostre benvolgut tramvia 46, de Horta a Pl. Urquinaona.
També per festes, el primer diumenge, va venir a visitar-nos, al centre mateix de la plaça Eivissa, el bus F, que va tornar a fer el trajecte de Pl. Catedral a Horta després de la Guerra Civil (el nostre mític bus número 19, més actualment), El Sr. Joan va poder preparar un visionat del seu fons de fotogràfies de transport al barri (+ de 10.000 en el seu fons personal), posat en una pantalla al mateix interior de la carlinga, en el lloc del volant. El bus, el cotxe 410, un modelo Aclo Regent Mark III en estado original.
Per acabar, el dia 18 va haver-hi una conferència a la biblio sobre metros automàtics, posada en escena pel Ramon Malla, i avui dia 26, una propiaciada pel Sr. Mario Armengol, director de patrimoni de la fundació TMB , en la que s´ha parlat del passat del transport al barri; de la Companyia Roca, que pujava gent de Bcn al Coll, i de la Companyia Casas, per fer el trajecte de Horta a Sant Gervasi i Vallcarca. Ens ha parlat d´omnibusos, del tramvia de vapor de la Sagrera, i del tramvia 46. De com les bugaderes havien de baixar en carro els dilluns al Passeig de Gràcia a agafar roba bruta, de les cotxeres de Borbó, del futur de les estacions i del material mòbil del metro barcelonés, començant per les series 600´s i acabant per les 2000´s. De la unió dels dos projectes de tunel, la inia 2 i la 5 per poder pùjar el metro fins a Vilapicina l´any 59, i per fi a Horta el 1967, aquest anys 50 que fan....
Una bona ocasió per preguntar al Sr. Joan pel futur de la escultura sobre
el nostre tramvia 46, que es volia fer a la plaça Eivissa, o al començament del
c. Fulton, i que segurament, quan hagin diners a l´Ajuntament, arribarà per fer record del nostre benvolgut
tramvia de vapor a la Sagrera, i de l´ultim tramvia que pujà a Horta, el del
lloro del Quimet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
pots deixar el teu comentari si vols!!